Storingen met zonnepanelen oplossen: handleiding

Inhoudsopgave

Wat te doen bij storing zonnepanelen?

Storingen zonnepanelen oplossen met Enphase        

Storingen zonnepanelen oplossen met SolarEdge     

Storingen zonnepanelen oplossen met GoodWe

Neem contact op met BC-Zonnepanelen    

 

Storingen met zonnepanelen zijn knap vervelend. Gelukkig is er altijd een manier om de storingen op te lossen.

In dit artikel behandelen we de systemen van Enphase, SolarEdge en GoodWe. Gebruik de inhoudsopgave om direct naar jouw systeem te gaan.

Wat te doen bij storing zonnepanelen?

Als eerste is het belangrijk om te weten wat de storing is. Is er een zonnepaneel kapot? Dan kun je dit laten repareren of vervangen. Maar als alle zonnepanelen uitvallen, dan weet je dat er iets anders aan de hand is.

Misschien ligt het probleem bij de accu, of bij de omvormer.

Als je storing hebt gevonden, dan is het tijd om te kijken wat je kan doen. Soms is het probleem simpel op te lossen, zoals een losse kabel of een storing in de accu.

Storingen met zonnepanelen oplossen: handleiding

Storingen zonnepanelen oplossen met Enphase

Het eerste wat je moet doen is de omvormer controleren. De omvormer is het kastje dat de gelijkstroom (DC) van de zonnepanelen omzet in wisselstroom (AC) die in je huis kan worden gebruikt.

Vervolgens controleer je deze drie lampjes in de app:

  1. een lampje bij het wolkje
  2. een lampje bij de bliksemschicht
  3. een lampje met pijltjes tegen elkaar in

Wolkje

Is het wolkje groen? Dan betekent dit dat de omvormer op de server is aangesloten en goed werkt.

Knippert het lichtje? Dan is de omvormer verbonden met de router, maar ontbreekt het internet. Misschien is er een storing bij je internetprovider of ligt de kabel eruit.

Bliksemschicht

Is de bliksemschicht groen? Dan werkt alles naar behoren.

Maar is hij rood? Dan vindt er geen productie plaats. Kijk of de APP goed is, en neem anders contact met ons op voor hulp.

Pijltjes tegen elkaar in

Als dit lichtje groen is, is de communicatie met de omvormers helemaal goed.

Is hij rood? Dan is er een probleem met de communicatie met de omvormers. Kijk of de APP goed werkt, en bel ons anders voor advies.

Kun je de app niet lezen? Maar wekken je zonnepanelen wel stroom op? Wacht dan eventjes 48 uur voordat je contact met ons opneemt.

De kans is groot dat in de tussentijd alles weer groen licht geeft.

Hoe kun je controleren of je zonnepanelen werken?

  1. Controleer de energiemeter van Enexis en bekijk wat het actuele vermogen is.
  2. Zet de hendel naar beneden om de groep van zonnepanelen uit te schakelen.
  3. Vertoont je actuele verbruik een significant verschil? Dan wekken je zonnepanelen nog steeds energie op.

Heb je niets veranderd aan je internet? En geeft de app na 48 uur nog steeds niets weer? Neem dan contact met ons op.

Als je zonnepanelen gewoon energie opwekken, wacht dan 48 uur.

Storingen met zonnepanelen oplossen handleiding BC-Zonnepanelen (1)

Storingen zonnepanelen oplossen met SolarEdge

Er zijn drie kleuren lichtjes: groen, blauw en rood. Deze kunnen constant branden of knipperen. Als het rode lichtje brandt of de andere knipperen, is er iets aan de hand.

  1. Groen lichtje

Brandt het groene lichtje aan één stuk door, zonder te knipperen? Dan werkt alles helemaal goed.

Maar knippert hij? Dat betekent dat de omvormer probeert op te starten. Soms lukt dat niet omdat er niet genoeg zon of daglicht is.

Controleer je het dus op een erg bewolkte dag of in de avond? Bekijk het de volgende dag opnieuw. Als het dan zonnig is en het lichtje knippert nog steeds, kun je contact met ons opnemen.

  1. Blauw lichtje

Een constant brandend blauw lichtje betekent dat je bent verbonden met het internet en de server.

Knippert hij? Dat betekent dat de omvormer niet is verbonden met de server van SolarEdge. Heb je bekabeld internet? Of gebruik je wifi?

Voor de kabel controleer je of de kabel goed is aangesloten op de router. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op.

  1. Rood lichtje

Brandt het rode lichtje? Dat betekent dat de omvormer een storing heeft. Vaak ligt dit aan een fout in de netspanning door werkzaamheden en wordt dit meestal binnen 24 uur weer opgelost. Brandt het lichtje na 24 uur nog steeds? Bel ons dan op voor advies.

Branden de lichtjes helemaal niet?

  1. Controleer dan of de zekeringsautomaat in de groepenkast omhoog staat. Staat deze omlaag? Zet hem dan zelf omhoog, dan wordt de omvormer opnieuw opgestart.
  2. Staat de werkschakelaar op 1? En is deze binnen bereik van je omvormer geïnstalleerd? Zo niet, zorg daar dan voor.
  3. Lukt het niet om het probleem op te lossen? Bel ons dan of lees de handleiding van SolarEdge voor meer informatie.

Hoe stel je de wifi in met SolarEdge?

  1. De wifi bij SolarEdge stel je in door de MySolarEdge monitoring app te openen op je smartphone of tablet. Klik op de drie streepjes linksboven, dan verschijnt er een menu met opties.
  2. Vervolgens klik je op Omvormer Communicatie om je wifi-instellingen te configureren. Kies een ander wifi-netwerk of wijzig je wachtwoord.
  3. Er zit een sticker met een QR-code aan de rechterkant van de omvormer. Scan deze indien je die nog niet hebt gescand. Heb je hem al eens eerder gescand? Klik dan op Doorgaan met de laatste gescande QR-code.
  4. Linksonder de omvormer zit een rode schakelaar. Klik deze naar links en laat meteen weer los. Houd je hem per ongeluk meer dan 1 seconde in? Dan activeer je een ander commando die je nu niet nodig hebt.
  5. Klik op CONFIGUREER onderaan het venster zodra je bent verbonden met de omvormer.
  6. In dit venster zie je alle beschikbare wifi-netwerken. Kies je eigen netwerk en voer je wachtwoord in. Klik vervolgens op AANSLUITEN en wacht tot je verbonden bent.
Storingen met zonnepanelen oplossen handleiding BC-Zonnepanelen (1)

Storingen met zonnepanelen oplossen met GoodWe

Bij GoodWe zijn er drie lichtjes: groen, oranje en rood.

  1. Groen lichtje

Brandt er constant een groen lampje? Dan werken je zonnepanelen naar behoren.

Knippert hij? Dan probeert de omvormer opnieuw op te starten. Dit lukt soms niet als er te weinig zonlicht buiten is. Wacht dus eventjes totdat het weer wat lichter is en controleer het dan opnieuw. Schijnt de zon en knippert het groene lichtje nog steeds? Neem dan contact met ons op.

  1. Oranje lichtje

Het oranje lichtje knippert op twee verschillende manieren.

4 x snel-pauze-4 x snel

Dit betekent dat de omvormer met de router is verbonden, alleen niet met de GoodWe server. Dit kan komen door een storing met het internet.

Wacht minstens 24 uur, meestal lost het in deze tijd wel op. Als dit niet het geval is, dan kan het zijn dat je firewall de internetverbinding tegenhoudt. Daarvoor kun je je internetprovider bellen.

2 x snel-pauze

Dit betekent dat de omvormer niet met de router is verbonden. Als je gebruik maakt van kabelinternet, controleer dat of de kabel goed is aangesloten op de router.

Gebruik je wifi? Maak dan opnieuw verbinding met de app.

  1. Rood lichtje

Wanneer er een rood lichtje brandt, betekent dat dat er een storing met je zonnepanelen is.

  1. Controleer dan of de zekeringsautomaat in de groepenkast omhoog staat. Staat deze omlaag? Zet hem dan zelf omhoog, dan wordt de omvormer opnieuw opgestart.
  2. Staat de werkschakelaar op 1? En is deze binnen bereik van je omvormer geïnstalleerd? Zo niet, zorg daar dan voor.
  3. Lukt het niet om het probleem op te lossen? Bel ons dan voor meer advies.

Hoe stel je de wifi in met GoodWe?

Heb je de omvormer aangesloten op de zonnepanelen? Dan kun je deze nu koppelen aan de wifi. Daarvoor moet het wel overdag zijn, wanneer het groene lichtje brandt. Anders is de omvormer niet actief.

Wat heb je nodig?

  • Je hebt je smartphone nodig of een laptop met wifi
  • Je hebt het wachtwoord van je modem nodig
  1. Log uit bij je SEMS portal app. Ga naar Instellingen op je smartphone en selecteer de wifi.
  2. Maak verbinding met het netwerk van Solar-WiFi. Zorg ervoor dat je dichtbij de omvormer staat en gebruik het wachtwoord 12345678.
  3. Nu kun je de SEMS portal app openen en onderaan op Wifi Configuration klikken.
  4. Is de startknop van je omvormer groen? Klik dan op Next.
  5. Selecteer het netwerk van je internetprovider en voer je wachtwoord in. Gebruik je een verkeerd wachtwoord? Dan geeft het systeem helaas geen foutmelding, maar kun je geen verbinding maken. Let er dus goed op dat je het juiste wachtwoord invoert.
  6. Brandt het gele lampje nu? Dan is de configuratie gelukt.

Let hierop om problemen met SolarWifi op te lossen:

  • Wees er zeker van dat je dichtbij de omvormer staat. Kun je het netwerk niet vinden? Neem dan contact op met ons.
  • Schakelt je smartphone op 4G over? Klik dan op Mobiele gegevens uitzetten onder de geavanceerde instellingen op je telefoon.

Zie je het netwerk van SolarWiFi niet staan? Klik dan op het knopje waarbij Wifi Reload verschijnt. Houd het knopje ingedrukt. Als het goed is, is SolarWifi dan weer actief.

Neem contact op met BC-Zonnepanelen

Lukt het niet om de storingen met je zonnepanelen op te lossen? Bel met onze experts. Bel ons op 085-4444300 (bereikbaar tijdens kantooruren) of vul het contactformulier in, dan nemen we binnen één werkdag contact met je op.